zondag 6 maart 2011

Si Dios no fuere Dios....

Zo schrijft Cees Noteboom ergens in het boek 'De omweg naar Santiago': Si Dios non fuere Dios, seria Rey de las Espanas, y elde Francia su cocerino. Als God God niet zou zijn, dan was hij koning van Spanje en die van Frankrijk was zijn kok.
Hier en daar zijn er al die eens voorzichtig gepolst hebben of ik dan werkelijk niks ging zeggen over 'het eten' en 'de drank' in Spanje? Wie mij kent, weet dat dit onmogelijk zou zijn. Inderdaad Moleskin 2, het receptenschriftje ligt klaar om mee te gaan en natuurlijk hoop ik daar verschillende nieuwe smaken en recepturen te kunnen in opschrijven. Ook dat is pelgrimeren. Op pad gaan door de cultuur en de gewoontes van de streken waardoor je trekt. Kan ook moeilijk anders: ik kan me onmogelijk voorstellen dat ik op de motor ook nog wat eten zou meenemen. Klinkt trouwens echt belachelijk, wetende dat je door Frankrijk en Spanje trekt. Zelfs in de oudste geschriften over de pelgrims staat het al: een pelgrim zonder wijn is geen pelgrim. Trouwens heeft het klooster van Irache (voor Logrogno, dag 6), geen rijkelijk vloeiende wijnfontein?
In Spanje trekken we inderdaad door heel wat verschillende gebieden met hun eigen smaak. Zo trekken we door Navarra, Rioja, Castilla y Léon, Galicia. Rond elk deed ik ene klein beetje opzoekingswerk, zodat ik weet wat ik kan (en mag) verwachten. Ik wil het jullie niet onthouden. De komende dagen (ja, ja, dus deze week bijna dagelijks blog-nieuws!!!!!)

Navarra
De eerste streek in Spanje waar m'n pelgrimstocht doorheen trekt is Navarra: Roncevalles, Pamplona, Puente la Reina, Irache (jaja, met de fontein), Torres del Rio, ... Wie de routes, net als ik wat uitgevlooid heeft (via beelden, google earth, ..) zal ook al wel gezien hebben dat het een streek is die gaat van bergpassen, over glooiende vlaktes met wijngaarden en graanvelden. Navarra is een mengeling van Baskische invloeden en Franse invloeden. Naar het schijnt zou forel hier een specialiteit zijn, die men graag klaarmaakt met Jamon Serrano. Baskisch betekent ook dat de pepers hier goed vertegenwoordigd zijn.
Spreekt vanzelf dat dit ook een echte wijnstreek is. We zullen wijngaarden doorkruisen waar sraks de Tempranillo, Granacha, Graciano, Mazuelo, Merlot en Cabernet Sauvignon druiven groeien waaruit hun rode wijnen zijn gemaakt. Voor de witte wijnen groeien hier de Viura, Granacha Blanca en de Chardonnay. Het schijnt zelfs dat rond Puenta la Reina een heel speciale wijn te vinden is, met een uitzonderlijke smaak: Vina Orvalaiz. We zullen moeten maken dat we die ergens op de kop kunnen tikken om 's avonds even te proeven.Want voor de rest zal het anders tijdens de dag toch wel alcoholvrij moeten zijn. We rijden immers.... Maar een slokje van de fontein in de Cistercienzerabdij in Irache moet kunnen: het behoort immers tot een eeuwenoude traditie en dat mag je niet breken!
Morgen hebben we het over Rioja.
Hasta manana!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten