donderdag 31 maart 2011

Je kunt alleen maar leren als je onderwijst...

Kan misschien eigenaardig klinken, maar hoe langer ik bezig ben met deze blog, hoe meer ik daarvan overtuigd raak. Iedereen heeft z'n eigen manier om tegen het leven aan te kijken. Iedereen heeft zijn of haar manier om problemen aan te pakken. Dat is iets dat me al heel lang duidelijk is. En terwijl ik dat hier neerschrijf, denk ik aan het 'Vastenboek' dat we vroeger met enkele gezinnen maakten. Elke avond was het boek bij iemand en die schreef  iets. Ik heb dat eigenlijk nooit graag gedaan, dat schrijven bedoel ik. Wel het lezen: waar is die of die mee bezig? Hoe gaat die daarmee om?
En sedert een week schrijven we dagelijks in de blog. Hoe een dubbeltje rollen kan. De laatste 'weken', zeg straks maar de laatste 'dagen' van de voorbereiding. En tijdens het schrijven wordt zoveel duidelijk (of onduidelijk, maar dat is eigenlijk een beetje hetzelfde). Weet je, soms besef ik dat ik hier enorm veel aan het 'onderwijzen' ben. Want onderwijzen is aantonen dat het kan. Leren is het mogelijk maken voor jezelf.

Ik heb daarnet ook de 'preek' geschreven voor nu zaterdag. Op school is er jubileumviering van de oud-leerlingen. De omhaling mag gaan naar het kinderkankerfonds. Fijn dus. De teller staat nu op 1700 euro en een beetje. Hopelijk komen er daar nog enkele 100-den eurotjes bij. 2000 euro zou zeer leuk zijn al resultaat. Of iets meer dan 2500 euro, dat zou dan ongeveer een euro per kilometer van de heenweg zijn. We blijven hopen voor het kinderkankerfonds. Hopelijk kunnen we straks dat ultieme doel realiseren want volgende week is er nog een ontbijt van de leerlingen van het HPO ten voordele van het kinderkankerfonds.

Nog vergeten te vertellen dat het deze week, blijkbaar de week van het 'krijgen' is. Enkele dagen gelden kreeg ik van Marie-Josèphe een kleine 'Jakobsmuschel', gekocht in het Begijnhof in Brugge en gemaakt in Maria Laach. Bedankt in ieder geval. We hebben nu schelpjes in allerlei formaten. Was ook best leuk om te lezen wat erop stond. 'Die Jacobsmuschel gilt seit vielen Jarhunderten als Erkennings- und Schutzzeichen der Jacobspilger, die nach Santiago de Compostela wallfahren - getragen auf der Kleidung, meist aber am Hut'. Knap toch? Of valt het je niet op. Bij de meeste teksten las ik tot u toe dat deze gedragen werd om de hals. En wat blijkt nu, in Duitsland op de hoed. En eigenlijk verwondert me dat niet, want wie in Duitsland de hoeden bekijkt, ziet dat men allerlei tekentjes op hoeden aanbrengt.


En gisteren kwam dan uit Gent de CD aan. Inderdaad Alain en Annemie, ik heb een tamelijk uitgewerkte bibliografie, maar nada muziek dus. Komt daar nu duidelijk verandering in met de 'Miracles of Compostela'. Een volledige CD met polyfone gezangen uit de Codex Calixtus. En ook een leuke begeleidende brief. Dank jullie wel. Gedurende de middeleeuwen waren er drie heilige plaatsen: Jeruzalem, Rome en Compostela. Sinds het eind van de 12de eeuw bezat de kathedraal in Santiago een manuscript dat de liber Sancti Jacobi' noemt of nog beter gekend is onder de naam 'Codex Calixtinus'. Zoals we reeds (ergens) eerder in de blog vermeldden bestaat dit werk uit vijf boeken. In die vijf boeken zitten de preken van Jacobus, liederen en lessen voor feestdagen, verhalen over mirakelen en legenden, een epos over de werken van Karel de Grote in Spanje en de vermelding van de verschillende routes op weg naar Santiago. Maar ook (en dat had ik nog niet echt goed door) een bijlage met polyfonsche muziek! Hoe datin de codex raakte, is blijkbaar niet geweten, maar naar het schijnt is de polyfonie zuiver Frans. En drie keer raden waar het oorsponkelijk zou geschreven zijn? Ja, juist in Cluny! (rond 1150). En deze liederen staan op de CD. Mooi. Vanaf nu kunnen we wanneer we aan de blog werken, echt denken in een 'scriptorium' te zitten. Ook al hadden we gezegd geen muziek te zullen meenemen, deze CD is gecopiëerd naar het tabletje. 
O iacobe christicola, sis protector amaha
ut cum christo tecum una letemur in secula. Amen
(Jacobus, volger van Christus, bescherm uw volk, zodat wij samen met u en Christus eeuwig zouden leven. uit alleluia, gratuletur et letemur)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten