zondag 10 april 2011

Bij bijt Franz ... hopelijk eerste en laatste aflevering.

Over de Fransen
  • asjeblieft wie gaat die mannen met een scooter het verkeersreglement leren?
  • moeten die mannen van de CRS alleen maar 'vies' kijken, ook van 's morgens vroeg?
  • in de Notre Dame: hebben zij een goed adres nodig om een verse stempel te laten maken? (die stempel staat dus op elke bladzijde van mijn Compostela, en toch zie je hem niet!)
  • de dame in Vézelay die stempels moet zetten voor de Pelgrims (in 2011 nog maar 5 gepasseerd, ik heb het op haar blad gezien), moet zij zoveel vragen stellen?
  • is de standaard vraag van de allochtone Fransen: je veux acheter ton motor?  Mannekes hebben die niks anders te doen, dan mij zenuwachtig te maken?
Over de Franse wegen?
  • smijt die rotondes buiten, de meeste Fransen rijden toch rechtdoor!
  • Kijk, je mag senlheidsremmers leggen, maar zet dan een bordje en hou het menselijk!
  • flitspalen met waarschuwingsborden heeft enkel een enorm remfestijn van de Fransen tot gevolg!
  • rust je benzinepompen eens uit met kaartlezers, dan moeten de mensen geen kilometers omrijden...
  • Probeer eens de verkeerslichten in Parijs op mekaar af te stemmen...
Over het Franse eten
  • maak het eens niet zo lekker
  • maak het eens niet zo goedkoop
  • organiseer geen feestje als al de tafels (stomme Engelsen met weinig smaak) weg zijn.
  • trakteer geen grandiose wijn, want ik moet morgen fit zijn
  • maak je kazen wat slechter, want ik heb de kaasplank twee keer laten passeren
  • maak de koeien taaier, want bij God, de Charolais die ik vaavond gegeten heb, blue rare, smolt op je tong...
  • het Franse eten is een serieuze reden om allemaal naar Compostela te gaan
Over de 'moderne pelgrims'
  • dat  ze mogen zeggen wat ze willen, maar het is afmattend!
  • dat er een 'bij' (honing verwerkend diertje) tussen viezier, zonnescherm en ikzelf geraakt is vandaag
  • dat gebeten worden door een bij terwijl je rijdt absoluut niet om te lachen is
  • dat gebeten worden onder je oog tot gevolg heeft dat je een tijdje niks meer ziet...
  • dat geen azijn bijhebben, betekent dat je aan elk café stopt...
  • dat in de meeste café's men het in Keulen hoort donderen ...
  • dat ze café vier ze wel azijn hadden ...
  • dat ondertussen de dikke wang weg is, maar dat het verdomd veel pijn deed ...
  • dat alle bijen morgen best een andere route volgen...
  • dat buikkrampen in Saint-Amand-en Puissaye konden opgelost worden via de toeristische dienst en een historisch kasteel (bijna Montpellier 2)
  • dat ik vanavond 3 liter badoit dronk, omdat ik gewoon weg wegsmelt in de motorvest
  • dat de binnenvoering van de motorvest vanavond in de droogkast van het hotel zat en nu echt droog is
  • dat dit het bureau van de 'm'oderne pelgrim' is
  • en dit zijn stempelboekje is
  • dat 'madame' van het hotel zegt dat 70% van de officiële wandelaars hier  met een taxi aankomt en 100% respect heeft voor mijn actie...
  • dat ik daarom nog een Bourgogne 1° Cru heb mogen drinken uit 1962!!!!!!!!!! Mannekes, ge weet niet wat ge mist....
  • dat ik 100% kapot ben na twee dagen en morgen tot 6 uur blijf slapen, om7 uur ga ontbijten en pas om 8 uur vertrek. En dat als ik niet voor 16 uur in le Puy-en-Vélay ben ik niet meer de 300 eters beklim voor de kerk. Dn is dat zo, maar, ik wil wel graag het einde bereiken.....
  • dat ik echt besef wat voor een fantastische vrouw, kinderen en vrienden ik heb...
  • dat eens je dit zegt, duidelijk in je bed moet kruipen...
  • dat een Pelgrim ook in teveel pers kan komen en Laurent-verschijnselen heeft:'is dit dan werkelijk zo speciaal?' Als er nu nog een in Santiago staat, val ik dood...
  • http://www.gva.be/nieuws/vtm/video/extern-op-bedevaart-met-motorfiets.aspx

    http://www.hbvl.be/nieuws/vtm/video/extern-op-bedevaart-met-motorfiets.aspx

    http://www.hln.be/hln/nl/3804/Belgie/video/detail/1248470/Op-bedevaart-met-motorfiets.dhtml

    http://www.standaard.be/video/videoplayer.aspx?cat=1&subcat=0&videoid=16191819



    Morgen een van de moeilijkste dagen heen, ... à demain!

3 opmerkingen:

  1. Leuk te vernemen dat je het goed stelt. Dat niet alles van een leien dakje zou verlopen, dat was inhert aan het opzet.
    Jammer van de bijen ...
    En dat de tocht, zelfs op een motoscooter, niet te onderschatten is, wordt duidelijk (en te verwachten). Maar gelukkig is er nog die andere hobby van je dat je kan exploren: een lekkere maaltijd met een goed glas wijn ! Met volle moed morgen terug dag. Marc Y.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, de pelgrimstocht blijft een plegrimstocht met haar leuke en minder leuke zaken. Op sommige ben je voorbereid: krampen in benen, armen, schouders en vingers... Ik ben er ondertussen aan gewend geraakt. Maar die bij was verdomme gevaarlijk: ik reeds toen 100 kilometer per uur. Als je impulsief regaeert ben jer er geweest. De café's achteraf was eerder 'rigolo' dan 'serieux'...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi franz,
    tja dat frankrijk een zalig landje is waar je uren kunt over vertellen is een feit.dat het er lekker eten is da is waar(al zijn we beide van montpellier ziek terug gekomen).je mag gerust zijn er staat je nog heel wat te wachten.in ieder geval wens ik jou een goeie camino toe.

    zonnige groeten uit ons landje,filip

    BeantwoordenVerwijderen