zaterdag 16 april 2011

Van Leon naar Ponferrada

Ergens moeten ze hun hotel toch beter beveiligen, want ik heb nu toch internet op de kamer. Foto's dat zal wel niet lukken, maar beter dit dan niets.

En zo begon mijn laatste dag. Vrij vroeg, want het beloofde een lange dag te worden, meer nog omdat ik er eigenlijk geen flauw idee van had hoe het landschap er zou uitzien. Lang ook, omdat er 400 kilometer diende afgelegd te worden. Lang ook, omdat - en dit kan raar lijken - op het laatste tarject weinig culturele zaken te zien zijn. Rijden om het rijden dus. Na zovele mooie dingen gezien te hebben, een beetje een afknapper.

Het begon al goed. Ik kon op de GPS dag 8 niet vinden. Gelukkig stond alles onder dag 9 (blijkbaar heb ik verkeerd geteld). Tot aan Astorga, was er niks te zien. Erg slechte banen en kazerne-achtige huizen. Een streek zoals Polen in haar slechtste dagen. En wilde je de kathedraal zien, wel dan was het ook alleen van de buitenkant, want wegens voorbereiding voor palmzondag vandaag gesloten! Nu anders is het ook al niet veel beter, want ze is maar open tussen 10 en 12. Vreemd toch.
Daarnaast stond het Palasio Episcopal van Gaudi. Je mag nog niet weten waar het staat, maar je haalt het er zo uit. De eerste pelgrims kwamen ook boven. Vanaf hier ook veel fietsers op de baan. Sommigen alleen, sommigen met hele volgauto's of bussen. Die laatste (bus) heb ik trouwens vandaag overal gezien. Deden een stukje op de fiets, dan weer al het materiaal in de bus. Stuk verder, hetzelfde. Tot in Santiago: de groepsleider stond voor mij voor zijn Compostela. Hij heeft ze voor z'n tien makkers gekregen. Ondertussen was het ook koud. Alles speelt zich immers af op een hoogte vnan 1500 meter en de wind blies al even hard als gisteren. Je wordt het wel gewend, maar het kan tellen. Je kon zelfs het verschil voelen of je in de schaduw of in de zon stond. En zo reden we verder naar El Ganso, over kilometers lang onverhard. Totdat het echt naar boven begon te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten