zaterdag 9 april 2011

Losse bedenkingen bij de eerste dag, nu met gevulde maag....

Over de koers
  • De Fransen echt niet zoveel om Paris-Roubaix geven.
  • Dat de wielertoeristen die ik tegenkwam in het bos van Wallers, bijna allemaal Vlamingen of  Nederlanders waren.
  • Dat op de startplaats in Compiègne er een marktje was met standjes van de wielerploegen en dat het daar vol liep met Nederlanders (en dat Marc daar niet moest zijn om het op te zetten)
  • Dat men bezig was balen stro te zetten tegen de paaltjes in het midden van de weg.
Over Santiago
  • Dat rondlopen met de Moleskin met daarop het blauwe 'straatbordje': Chemin de Compostelle, wonderen doet.
  • Dat er mij in Saint-Amand-les-Eaux voor een maaltijd bij de Marokkaan maar 8 euro aangerekend werd in plaats van 16 euro. Maar dat ik voor zijn zuster moest bidden. (Ik heb hem dan maar de steen gegeven).
  • Dat mensen je echt aanspreken en dat je je verhaal 20 keer op een dag kan doen.
  • Dat ik zojuist in de Buffalo Grill (ja, ik heb vandaag echt junkfoord gegeten)  gratis een halve liter rosé kreeg!
Over Frankrijk
  • Dat men op zaterdagavond massaal uit eten gaat?
  • Dat men in de namiddag het groen op zoekt om op te liggen. Aan Chantilly lag het vol op de grasvelden voor het kasteel.
  • Dat wij vorige maal in Chantilly helemaal niet gezien hebben dat er achter de oude paardenstallen een spiksplinternieuwe renbaan ligt!
  • Dat Chantilly - het dorpje - er een beetje uitziet als Knokke, maar dan beter.
  • Dat ik in Chantilly 6 Maserti's gezien heb, vier knalrode Ferrari's, 12 Aston Martins en dat ik nog niet jaloers ben.
Over motorrijders
  • Dat men in Frankrijk de laatste tijd niet meer lacht met snelheidsbeperkingen
  • Dat de motards op pad waren en ik in Pontoise aan de kant gezet werd. Maar alleen een vraag kreeg naar de tekst achteraan op de kofferbak. En dat we dan 15 minuten hebben staan kletsen, en dat mijn Frans weer echt roestig is.
  • Dat motars in België mekaar bijna niet meer groeten, maar dat ze in Frankrijk allemaal (en ik heb er veel gezien) het sympathieke gebaar met de linkerhand maken.
Over kersverse BV's die pelgrimeren
  • Dat ze ondertussen al hun spieren in hun lichaam voelen
  • Kattelam zijn
  • Wreed content dat we echt begonnen zijn
  • Deze namiddag op een laag vuurtje gekookt werden in het motorpak
  • Daarnet 3 liter water gedronken heb
  • Dat ze na enkele weken geleden in een Balladins Hotel in Montpellier waren, nu in een Balladins in Pontoise zitten en dat Montpellier groter en mooier was.
  • dat hun modern communicatiecentrum er zo uitziet:
  • dat het stempelboekje toch al iets bevat....

1 opmerking: