zondag 17 april 2011

Je bent nog maar of reeds halfweg ...

zo eindigde een reactie van Koen. Inderdaad. Ook al lijkt het dat het lastigste voorbij is, toch zijn we nog maar halfweg. Deze ochtend toch vroeg opgestaan, ik was wakker, dus... Het was opmerkelijk rustig in de stad. Niemand op pad en ik had dus al de tijd om rustig wat foto's te nemen.
Zo te zien was de kathedraal potdicht, wat me eigenlijk verwonderde. Trouwens wat me ook opviel, is dat ze dringend dat gele mos van de gevel zullen moeten halen. Met helemaal om het gebouw heen te lopen, ontdekte ik een deurtje waarin oude vrouwtjes verdwenen. Dus ik daarachter aan (niet achter de vrouwtjes, maar achter die ingang). Het was inderaad een zij-ingang voor de 'plaatselijke' gelovigen. Al vlug werd ik onderschept door pater/broeder sacristijn. Ja, ik kwam voor de mis. Trouwens een belevenis op zich. Deze eucharistieviering diende duidelijk vooruit te gaan en Spanjaarden spreken al rap, maar de waterval die uit die man voortkwam was fenomenaal. 20 minuten later geklaard! Dus had ik tijd om in de nog even-gesloten-als-daarnet-kerk rond te lopen. Een beetje de Burgos-ervaring. Helemaal voor mij alléén. In de crypte van Sint-Jacob: niemand. Dan nog maar even naar huis gebeld en aangezien de 'sacristijn' mij verteld had dat de 'Botefumario' vandaag niet zou vliegen, alleen met pasen deze week, vertrok in naar Finestere. Een mooi motorritje om het niet af te leren. Wel weer een totaal andere gewaarwording want de motor was niet geladen en ook de bakken hingen er niet aan. Dus volle gas, over heel mooie wegen naar de Cabo Finistere.

Met de wegen vol bloeiende brem en hei, was het wel een prachtig zicht. Daar gekomen had het zoiets als Cap Griz Nez. Nu ja, je moet het gezien hebben, het hoort eigenlijk bij de pelgrimstocht, maar op één pelgrim na, niemand anders gezien. (Ik ga hier moeten opletten met het plaatsen van foto's, want elke foto neemt 10 minuten in beslag om dat hier opgeladen te krijgen. Heb trouwens net gezien dat er dan toch wat foto's van gisteren op Flickr geraakt zijn, niet allemaal, maar toch wat).
En rieken dat die brem daar deed, maar weerom: geen kat te bespeuren. Helemaal alleen op het uiterste punt (van de toen gekende) wereld.
Daarna terug naar Santiago. Ondertussen toch wat merkwaardige constructies tegengekomen (en het zijn de eerste niet in Galicië) waar ik de reden van bestaan alleen maar kan vermoeden. A om maïs in te bewaren (je hebt zo'n bouwseltjes ook in Polen) en B voor warm water?
A
B

Geen opmerkingen:

Een reactie posten