woensdag 20 april 2011

Ik heb mezelf in de zon gereden....

Ze zullen het in Spanje niet graag hebben. Regen, regen en nog eens regen. Gisteren sprak men op de televisie van een ramp voor de processies. Heel wat processies zouden moeten geannuleerd worden, wat men in jaren niet meer gezien heeft. Ik denk 15, als ik het goed verstaan heb. En vanmorgen was het weer van dat. Achter me zag je het donkerder en donkerder worden, rond 8.30 uur zelfs bliksemschichten. En voor me, een open gat in de wolken, waar de zon doorscheen. Daar moest ik zijn. En dus maar rijden. Ik moet trouwens de uitspraak van gisteren wat nuanceren. De uitspraak dat er tussen Zaragoza en Bareclona niets te zien zou zijn. Er is natuurlijk iets te zien. Zo zijn er monasteria genoeg, als je wilt, maar ze lagen allemaal nogal ver van de route af. En eerlijk gezegd was het vandaag echt de bedoeling van door te rijden. Ook de Penedès voor de wijnliefhebbers onder ons ligt tussen Zaragoza en Barcelona te blinken. Het viel wel op dat de wijnranken nog maar weinig bloeiende scheuten hadden. Later op de dag, in de Banyuls zou het er al heel anders uitzien. Maar het was dus een op de vlucht zijn voor. En waar men gezegd had, dat er vanaf Barcelona mooi weer zou zijn, dat betwijfel ik nu ook. Het zag er daar al even onheilsspellend en dreigend uit als in de rest van Spanje. Ik vergeet erbij te zeggen dat ik tussen Zaragoza en Barcelona maar de autostrade genomen heb. Kwestie van goed vooruit te gaan. Want als er te betalen valt, dan rijden alle camiones in Spanje langs de andere weg. En dat is levensgevaarlijk zo vroeg. Heeft me wel 25 euro buiten de begroting gekost, maar veiligheid voor alles. Trouwens je mag er dan nog eens 6,5 euro bijrekenen (maar daar had ik wel op gerekend) voor het traject tussen Barcelona en Girona. Daar ging ik de weg af, langs binnen naar Figueras. Bijna 10 dagen heb ik geen buitenlandse wagens tegengekomen. En wat was de eerste buitenlandse nummerplaat die ik zag buiten Lieida? Een Pool. Jawel, die zitten tegenwoordig ook overal. En vanaf Figueres Belgen. Bij bosjes! Je raadt het al, ik ben niet over La Jonguera Frankrijk binnengereden. In Figueras was het 13 uur en eigenlijk wilde ik al lang eens het betere bochtenwerk met de motor doen tussen Portbou en Collioure. Maar ja, in de grote vakantie heb ik geen motor mee. Het was fantastisch, maar dat is nieuws voor het tweede stukje van de blog. Eerst nog vie Paralda gereden, terug langs de hele kleine weggetjes. Weet je waar ik het deze voormiddag echt lastig mee had? Met het verkeer. Ik ben het echt niet meer gewoon, zoveel auto's en vrachtwagens. Ga me weer dringend moeten aanpassen.
Es tu bien España, Francia Bienvenida

Geen opmerkingen:

Een reactie posten