maandag 18 april 2011

Over een stad zonder ziel....

Valladolid binnenrijden heeft iets onwezenlijks. Het is alsof je in een blokkendoos binnenstapt. Maar een blokkendoos zonder ziel. Alles net, alles geometrisch, alles verzorgd en op elkaar gestapeld. Zelfs in de centre ciudad is het van hetzelfde. Brede banen, hoge blokken, maar zonder ziel. Het is precies alsof in deze stad niet geleefd wordt. Wel zijn de groeten goedkoop: 12 dikke asperges voor 1,10 euro en een kilo aardbeien voor 1,20 euro. Geen geld! Maar troost je, ik heb een aardbei geproefd. Ze hebben ze hier wel graag erg groot, maar echt veel smaak zat er toch nog niet in. Maar die asperges aan de andere kant, die doen het water wel in de mond komen. Eens kijken of ze vanavond te krijgen zijn.


Wel mooie groene parken, wel mooie fonteinen, dikwijls verassend architectuur, maar ook het oudste dele van de stad lijkt te clean. Overgerestaureerd. Het is gewoon niet mooi meer. Eigenlijk zou ik  nog veel meer kunnen/willen zeggen, maar de tijd dringt. Ik heb nog een kwartiertje en elke foto die ik hier plaats neemt vijf minuten in beslag. Dit is toch wel de meest hectische blog van de afgelopen tocht!
Morgen gaan we weer naar zo’n stad, met een overgerationaliseerde structuur. Maar daar heeft de binnenstad (als is het niet veel) rond de kerk haar karakter behouden. Morgen gaan we naar Zaragoza, de laatste halte in Spanje. Ik hoop dat ik de regen voor blijf in Léon y Castilië. Voor Zaragoza zelf geven ze morgen mooi weer en voor de streek die erachter komt, nog mooier.

Terwijl ik hier nu toch nog wat tijd heb, met het wachten op het opladen van de foto, wil ik toch nog iets meegeven. Semana Sancta, dat is hier serieus! Gisteren was er een twee uur durende reportage op TV over de verschillende processies die her en der doorgang vinden. De Heilige Bloedprocessie bij ons heeft er niks aan! En overal! Zelfs in Empuriadas, daar deden ze het op boten. Dus elke praalwagen was eigenlijk een boot en zo voeren ze door de kanalen. Hier ligt alles stil en iedereen doet mee en naar ik hoor vinden ze voor de Heilige Bloedprocessie weer geen volk. Misschien eens wat Spanjaarden aantrekken. Die kennen er wat van. Trouwens een processie loopt wel, maar daarnaast staat men tapas en vino te eten en te drinken en de processiegangers luidkeels aan te moedigen of luid aanmoedingsliederen te scanderen. Het is precies alsof je op de voetbal bent. Moet je ooit eens meegemaakt hebben, want het klinkt ongelofelijk als je het zo neerschrijft. Met excuses ook voor de schrijffouten vandaag, maar ik heb nog 5 minuten en dan moet alles erop staan! Mananas, en hopelijk is het dan niet weer zo’n cirque!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten